•  Ik wil informatie
  •  Bel mij
  • Deel deze pagina:
Bedankt voor uw informatie aanvraag, wij nemen zsm contact met u op.
Vraag ons gerust om informatie. Vul het onderstaande formulier in en klik op de verstuur knop.
Bedankt voor uw aanvraag, wij zullen u zsm terug bellen.
Vraag ons gerust om u terug te bellen. Vul het onderstaande formulier in en klik op de verstuur knop.

Datalogger

Hans Tegelaar

Door Hans Tegelaar, OD IJmond.

Dat werken leuk kan zijn is bekend, hoop ik. Mijn werkplezier verschaffend instrument is de datalogger. Regelmatig ben ik hiermee op pad. Via dit artikel vertel ik graag wat dit apparaat kan/doet.

De datalogger is een koffer met elektronica en snoertjes met temperatuursensoren. Als je de sensoren slim aansluit op een stookinstallatie in combinatie met de mogelijk aanwezige luchtbehandeling, kan je het gebruiksprofiel van deze installaties uitlezen. Dit door middel van grafieken en logisch/agrarisch verstand. Natuurlijk heb ik daar deskundige achtergrondhulp bij, in de vorm van Piet Meijer c.s., die helaas nog steeds moet concluderen dat de data van negen van de tien plaatsingen aantoont dat er nog veel winst is te behalen.

Het plaatsen van de datalogger bij een klein bedrijf, waar de baas ook de eigenaar van het gebouw is, leidt veelal tot een één-tweetje. Zeker als hij dan ook de verantwoordelijkheid heeft voor het wel en wee van de stook-/klimaatinstallatie. Aansluiten, analyse laten opstellen, resultaten bespreken en een brief met mijn bevindingen. Maar… de wereld dient zich niet altijd in de meest ideale vorm aan. Regelmatig krijg ik van mijn collega’s een potentiële dataloggerlocatie aangeboden, onder vermelding van een contactpersoon. Dus:

How to make an appointment

Als mijn contactpersoon enig enthousiasme laat horen over de voorgenomen plaatsing valt het wellicht mee. Maar als mijn komst door de directeur is gemeld aan de niet gemotiveerde major domus (Latijn voor huismeester), dan wordt het taaier. De noodzaak voor beeldvormende vragen is dan meer imminent. Zoals daar zijn (niet limitatief):
–  Hoe lang bent u hier al huismeester/conciërge?
–  Wordt het pand gehuurd of is het jullie eigen pand?
–  Hoe oud is het gebouw?
–  Bent u hier al vanaf het begin?
–  Wat is het gasverbruik?
–  Gaan jullie binnenkort nog verbouwen?

External sources

Ter verdere voorbereiding ook maar externe bronnen raadplegen. Om antwoorden op de volgende vragen te krijgen:
–  Wat is de vorm van de rechtspersoon? BV, NV, hoofdvestiging, nevenvestiging?
–  Wie is de DMU (Decision Making Unit)? Is dat een VvE? Heeft de VvE zaken uitbesteed?

En dan ben ik nog niet op de locatie geweest. Dus eerst maar even Googelen:
–  Oppervlak uitrekenen
–  Streetview voor de hoogte van het pand, resultaat in m3
–  Kengetal opzoeken in de tabellen van RVO (dus m3 gas per m3 gebouwinhoud)
–  Ligging ten opzichte van de zon (wat is warme kant – en de koude kant van het gebouw)

Eindelijk, de voordeur. Even kijken.
–  Schoorsteen te zien?
–  ‘Dingetjes’ op de gevel ter hoogte van de stookruimte?
–  Restanten van voormalige huurders/gebruikers te zien (schroefgaten, verkleurde plekken op de gevel, meerdere deurbelknopjes of intercoms)? Dit zijn tekenen van naderend onheil…

On site

Binnen! Met de al of niet gemotiveerde medewerker op weg naar de stookruimte. Ondertussen:
–  Hebben ze dubbel glas?
–  Verlichting? Spotjes? (Even voelen, ik ben lang genoeg: warm = halogeen, koud = led)
–  Lege ruimtes en licht aan?

Vragen:
–  Zijn er nog comfortklachten? Nee? Zelfs bij de dames niet?
–  Wordt het energieverbruik gemonitord? Door wie? En wat gebeurt er dan met die gegevens?’

The lion’s den

In de stookruimte. Waar kijk ik naar?
–  Staan er grote ketels of hangen er kleinere ketels in cascade? Is alles netjes gekeurd?
–  Zijn er secundaire groepen te herleiden? (bijvoorbeeld ‘kantoren’, ‘werkplaats’, ‘kantine’)
–  Stonden er vroeger ketels waarvan de beluchtingsgaten nog aanwezig zijn?

 

–  Hebben de nieuwe ketels eigen ‘ademhaling’ en zijn die oude gaten nog wel nodig?

–  Zijn de leidingen, pompen, appendages en warmtewisselaars geïsoleerd?
–  Zit de luchtbehandeling dichtbij genoeg voor de lengte van mijn sensorsnoertjes?
–  Schakelt de wandcontactdoos tegelijk met de lichtschakelaar? (Want het is wel zo netjes om het licht uit te doen als je klaar bent en dan is het wel jammer dat de datalogger dan ook gelijk geen stroom meer heeft (echt waar gebeurd!))

Acts of the Apostles 1:4-8

Eindelijk, ik ga iets doen… Door alle voorbereiding weet ik nu op welke groepen en/of installatiedelen ik de sensoren aan breng.
–  Met kabelbinders of klittenband, antenne aansluiten en plaatsen. De gegevens gaan per gsm naar Piet Meijer c.s.
–  Foto’s maken van de installatie(s) en de sensoren.
–  Plaatsingsformulier verder invullen voor Piet.

Exit

Inpakken en wegwezen. Het is vaak warm/heet in zo’n stookruimte. Buiten nog even een foto maken van het gebouw. Na 10 tot 14 dagen ga ik de datalogger ophalen en meld ik de plaatsing af bij Piet Meijer c.s. Daar gaat dan de analyse gemaakt worden, die meestal na twee weken binnen is. Bij het ontvangen van zo’n analyse in mijn mail krijg ik altijd zo’n spannend Sinterklaasgevoel. ‘Wat zit er in het pakje?’

To surprise or not to surprise

Ja, de verrassing is er natuurlijk al een beetje af na mijn inleiding. Vaak is er veel winst te behalen. De combi van een slechte inregeling, niet geïsoleerde zaken en gaten die niet meer nodig zijn zorgen ervoor dat tussen de 30 en 100% (!!!) energie nutteloos overboord gaat.

Na het bespreken van de analyse met de DMU en het versturen van mijn brief met bevindingen, komen de reacties. Zoals daar zijn (niet limitatief):
–  ‘Bedankt. Geschrokken. Wij gaan het direct aanpassen.’
–  ‘Ik zal het doorgeven aan mijn installateur’ (Haarlemse locatie, installateur zit in Apeldoorn…)
–  ‘Wij hebben vijf huurders en weten niet precies wat hun bedrijfstijden zijn.’
–  ‘Wie de vakanties in het systeem zet weet ik niet, ik denk dat de installateur dat doet. Toch…?’
–  ‘Ik neem het op met het bestuur/de VvE/de wethouder/het schoolbestuur…’
–  ‘Wilt u contact opnemen met onze installateur en de zaken regelen?’ (Nee dus!)
–  ‘De energierekening wordt betaald door de administratie en verder kijken wij er niet naar.’
–  ‘Denkt u echt dat wij binnen vier weken de inregeling kunnen aanpassen?’
–  ‘Kunt u ons helpen met het plan van aanpak?’ (In dit geval op papier zetten dat een jaarlijkse verspilling van 29.000 euro binnen twee jaar een nieuwe ketel (HR107) oplevert… (…maar dat mogen zij zelf formuleren in een brief met een uitvoeringsdatum J))

A piece of cake

Een gemiddelde dataloggerplaatsing met afhandeling  levert mij drie uur werk op. Wordt het ingewikkeld dat kan dit wel eens zes uur worden. Hierbij kan je dan denken aan:
–  Project 2.15 (ontbrekende erkende maatregelen)
–  Overtredingen ongekeurde stookinstallatie

De datalogger heeft zich in onze regio bewezen. Zowel voor ons, als voor ondernemers leveren de analyses veel op. Dat zorgt ervoor dat wij in 2017 het gebruik van de datalogger zullen intensiveren.